Stress- bara negativt??

Är det bara negativt med stress?
Jag tycker inte det.
Men å andra sidan anser jag även att stress kan vara positivt.

Viss stress kan inverka positivt på exempelvis arbetet.
Den fysiska stressen tycker jag är bra.
Inte för mycket naturligtvis.
Men när stressen blir psykisk, det är då det blir illa!

Hur vet man att man är stressad?
Eller bara har mycket att göra?

Vet alltid alla andra om jag är stressad eller ej?

Jag kan uppleva det som att andra tror sig veta om jag är stressad.
Men det är jag som känner min kropp.
Det är jag som har känslan.

Hur vet jag om jag är stressad?

Om vi ser till arbetet:
Om jag inte kan släppa jobbet när jag är ledig.
Om jag vaknar på natten och undrar om jag har missat nåt.
Om jag måste tala med mina kollegor på min fritid.

Då ligger man illa till på stressfronten.

Jag har, tack och lov, förmågan att släppa arbetet när jag går hem.
Visst kan jag komma att tänka på jobbet på min fritid, men jag har inga problem att släppa jobbet.

Jag har haft jobb där det har varit fysiskt stressigt.
Men jag är en person som verkligen gillar att ha mycket att göra.
Jag trivs som bäst när jag har massor att göra!
Många bollar i luften samtidigt.


Jag har sett kollegor stressa sig sönder oci samman pga arbetsbörda på jobbet.
Jag har sett kollegor bli fysiskt sjuka pga stress.

Men vad är det som orsakar stressen?

Jag tror att den mesta stressen orsakar vi själva.
Vi ställer krav på oss hur vi tror att andra ser oss.
Hur andra vill att vi ska vara...

Samhällets ideal.
Vem sätter dem?

Det är ju vi själva som gör!!

Det blir som en ond cirkel.
Det går bara runt , runt..


Sätt dig ner och andas.
Bara vara.
Det är svårt, men riktigt nyttigt!!


Jag är inte stressad.
Men jag är energisk av mig.
Folk kanske uppfattar mig som stressad, vad vet jag, men jag är inte stressad.

Jag har kontroll över situationen.
Känner jag hatt jag itne grejar något så säger jag till.
Det är den stora skillnaden.
I min värld är det så..



Men nu ska jag ta och gå och lägga mig..
Trött som ett ålderdomshem för att citera min vän Jenny!!

Kommentarer
Postat av: ia torarp

bra citat!!!

stress kan vara förödande!!! har själv varit sjukskriven ett par månader för det så jag vet vad du talar om! idealen i samhället är skyhöga men den är bara den enskilda individen som kan göra något åt den!!

2009-06-18 @ 05:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0