Med sanningen kommer???

Hur fungerar detta med sanning?
Är sanningen alltid det bästa?
No matter what?

Är det ok med lögner?
Är det ok med sk vita lögner?

Är det ok att få andra att framstå som patologiska lögnare för att själv framstå i bättre dager?

Nej, det är det inte.
Är det ok att spela ut människor mot varandra i hopp om att framstå som en bättre människa?

Nej, i mitt tycke är det inte det.

Lögner är inte ok.
Vita lögner då?

Tja, det beror nog lite på vad det är för lögn.

Jag ljuger ju för mina barn!!
Jag har talat om den där mannen i vitt skägg och röd/vit luva.
De har ju köpt hela konceptet!!

Vit lögn?
Eller ren och skär lögn?

Hur många är vi inte som ljuger då och då?

Smusslar med saker.
Helst inför jul och födelsedagar.

Japp.


Då ljuger jag!!
Som en häst travar!!! HAhaha!!!

Men det är en annan sorts lögn.
Då ljuger jag inte för att skada någon annan.
Eller ens för att få mig själv att framstå som en bättre person.

Hur länge kan man hålla på och pussla ihop lögner innan bubblan brister?
En del är sanslöst "duktiga" på detta med lögner.
De kallas ofta för Mytomaner.

Jag kollade upp med Wikipedia vad det står om Mytoman där:

Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.

Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.

 

 

Intressant.

 

Jag har stått mytomaner ganska nära.

Och vad förvånad man blev när man kom på den första lögnen!!

Det måste vara en engångsgrej tänkte jag då.

Så kom nästa.

 

Och nästa.

 

Och det rann på.

Som vattnet i en bäck.

 

Och personen som levererade lögnerna, hon blev rabiat galen när hon förstod att jag förstått..

Jag har ingen kontakt med henne idag.

Så träffade jag en till.

Och en till.

Och en till..

 

 

Det verkar vara ganska vanligt det där.

 

Och lika jäkla lurad har jag blivit varenda gång.

 

Men jag vägrar att tro annat än gott om människor!!

Naivt?

Jo, kanske.

Men jag ger inte uoo mitt hopp om människors inneboende godhet.

 

Nu ska jag dammsuga.

 

Ha en trevlig måndag, för det tänker jag ha!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0