Skadeglädjen, den enda sanna glädjen??

Funderar lite över hur vi människor är funtade egentligen.

"Jag är så glad för din skull!!"

Jaså?
Varför glad för någon annans skull?
Vad ligger bakom?

Kan man vara det?
Glad för någon annans skull??

Jo, det kan man i min värld.
Jag kan, uppriktigt säga, att jag blir glad för någon annan människas skull!


Men självklart finns det ju de som inte kan det.
De som avsaknar förmågan att känna med andra människor.
Som saknar empatisk förmåga.


Vad är empati för Dig?

Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande.

Men så funderar jag över en annan sak.
Skadeglädje.
Kan man verkligen finna glädje i en annan människas olycka?

Jo, tyvärr kan man nog det i en del fall.

Som jag nu t ex.
Jag står på väntelista för operation av min fot.
Om någon annan människa som står f.re mig i kön för operation blir sjuk, så innebär det att jag kan ta den tiden.
Då blir jag ju naturligtvis glad.  Är det då skadeglädje?

Nej, det tycker jag inte.
Men det är glädje på en annan människas bekostnad.

Skadeglädje, vad är det egentligen?
Jag sökte på Wikipedia.org. Men fick ingen bra träff....



Men det finns ju olika former av "skadeglädje".
Som jag nämnde ovan, med min operation t ex.
Men så finns det en annan grej också som jag funderat ganska mycket på.

Viljan att framstå som bättre än en sämre person.

Om en person i min omgivning gör nåt konstigt. Då kan det ju glädja mig för att det kan få mig att framstå som en bättre person.

Hänger ni med?

"Men varför gjorde h*n så? SÅ skulle ju inte jag göra".

Intressant fenomen.

Saker jag gör , gör jag dem för att framstå som bättre än andra?
Mår jag bättre om jag känner mig bättre än andra?

Vad styr mina val i det läget?
Har jag ett behov av att känna mig bättre än andra?
Eller?


Visst fasen mår jag bättre om jag framstår som en bra person!
Men att aktivt välja att försöka framstå som bättre än gemene man, det måste vara tokjobbigt!

Nej, jag funderar vidare på detta medans jag plockar undan i köket..

Hav en trevlig tisdag!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du tänker för mycket!!!!!

2009-10-27 @ 09:41:56
Postat av: Anonym

du har alldeles för mycket tid till såna tankar:)

2009-10-28 @ 06:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0