Trevlig Valborg!!!

Valborgsmässoafton, sista april eller vardagligt valborg,finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland,Finland , Lettland, Sverige , Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på de hedniska högtider som funnits spridda i Europa, men har senare kommit att sammankopplas med Heliga Valborgs kult, mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död år 779.

De flesta svenskar firar inte heliga Valborg, utan våren och firandet går längre tillbaka i tiden än kristendomen. Eldar tändes ursprungligen inte för att skrämma bort häxor utan för att bränna det gamla och ge plats för det nya. När Sverige blev kristet på 1000-talet byggde de kristna kyrkor på den gamla religionens högtidsplatser och gjorde om de rådande högtiderna till kristna varianter. Vårdagjämningen faller in på en annan dag. Antagligen är dagen flyttad av de kristna för att stämma med Valborgs historia.

Men så har vi även det faktum att Kungen just denna dag fyller år.
Dock tror jag itne att det finns så många som bryr sig om det, utan väljer att fira Valborg traditionsenligt.


Här i Bunn firar vi med Valborgsmässoeld, körsång, vårtalare etc.
Väldigt trevlig tradition!


Men det finna även en mörkare sida av Valborg.
Det faktum att så många ungdomar får sin första fylla på just Valborg.
Hur många omhändertagande pga fylla det blir vill jag inte tänka på.

Tänk på alla barn som far illa pga att mamma och pappa dricker sig fulla på Valborg.

Tänk på alla kvinnor OCH män som blir misshandlade just denna dag. Pga alkohol som leder till våld i hemmet.


Det är faktiskt hemskt att tänka på.
Jag hoppas att alla de barn och ungdomar som drabbas får den hjälp de behöver.


Har Du koll på vad dina barn gör idag?

Mina barn är för små för att vara ute och ränna runt på stan som tur är.
Och jag hoppas ju naturligtvis att de aldrig kommer att göra det...

Men trots dessa mörka delar av Valborg hoppas jag att Ni får en angenäm Valborgsmässoafton!!

Kommentarer
Postat av: kicki

vet ju att mina "stora" pojkar ska fest som det så vackert heter... 30 mil från mej så lite jobbigt e det ju men dom brukar sköta sej men allt kan ju hända.... ja det e ingen rolig helg...

2010-04-30 @ 08:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0