Bemötande

Jag funderar ganska mycket.

Hur behandlar vi varandra?

Hur bemöter vi andra människor??
Detta kan man tala om väldigt länge och det är ett väldigt brett ämne.

Därför tänkte jag att vi ska beta av en sak i taget.

Vi börjar med BEMÖTANDE.

Vad är viktigt att tänka på i detta?

Vi möter ju olika människor hela tiden.

Hela tiden i olika situationer.


Jag tror inte att man har någon universiell lösning.

Det finns väl egentligen inga rätt eller fel.

Behandla andra som du själv önskar bli behandlad..

Basic..




Tänker du på hur DU bemöter andra?

Behandlar du andra såsom du själv önskar bli behandlad??

Jag försöker så gott jag kan.


Men Små saker kan man tänka på.

Hur lägger du fram det talade ordet?

Betoningen kan ju få det snällaste ord att bli elakt.
Det roligaste skämt att bli ICKE roligt.

Hur vet du att skämtet du just levererade till en person inte togs fel?


Kan man veta det?

Jag tänker på min lille son som under en ganska lång tid blivit retad i skolan av några äldre grabbar.
Det som började som skoj har spårat ur.

Han spelade ju pajas och lät inte grabbarna veta att han inte tyckte det var så roligt.
Och när han försökte tala om att han inte tyckte det var roligt så togs han inte på allvar..

Hur reagerar man i detta??

Jag har haft liknande situation i mitt liv.

Som tur är har vi tagit tag i detta och sonens UNDERBARA fröken Sara har tagit tag i detta och nu är det förhoppningsvis slut på detta.

Nu svävade jag ut lite, men kontentan är:


HUR BEMÖTER VI VARANDRA??


Har Du något tips på vad man ska tänka på??

Jag ska fundera vidare.
Tycker att det är intressant..

Jag har varit på föreläsning av Stefan Einhorn.
Han pratade om sin bok: Konsten att vara snäll.

Intressant!


Men hur vänder vi situationen?
Hur får vi folk att tänka på hur de bemöter varandra?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0