Usch!!!

Många gånger har vi nu fått hem luslappar från skolan...

"Vi har problem med löss"


Det räcker liksom med att man LÄSER den där lappen så kliar det i skallen!!!!
Jag hardrömt inatt att jag hade löss.
Jag kliar mig i skallen NU när jag TÄNKER på den där luslappen!!

Men hur kommer det sig att man inte får bukt med detta?


OCH!!

Är det så att det fortfarande är tabu med löss?

Det ÄR ju INTE ovårdade, smutsiga barn som får löss.

Huvudlusen (Pediculus humanus ssp. capitis) är en gråfärgad lusart, som lever på människan i huvudets hårbotten där den livnär sig på blod och orsakar klåda via utsöndring av ämnen som finns i dess saliv. Lössen är cirka 2 till 3 millimeter långa och är ofta beiga till färgen.

Huvudlöss sprider sig genom direkt överföring eftersom de varken kan hoppa eller flyga. Lusen överlever inte i fria luften men sprider sig via mössor, kammar och sängkläder. Lusens överlevnadstid utanför håret är cirka 24 timmar, men dess fortplantningsförmåga upphör redan efter 4 timmar varför direktkontakt är vanligaste orsaken till spridning. Vid angrepp bör hela hushållet undersökas, samt vänner och bekanta underrättas.

Huvudlöss är mycket vanligt förekommande på daghem och lågstadieskolor, men alla kan drabbas. En luskam är en typ av kam som har kortare avstånd mellan tänderna. Den används för att kamma ut hårlöss och äggen(gnetter).

Luskam

Idag finns även flera kemiska behandlingar att tillgå men resistensutveckling förekommer.

 

 

Men struntar folk helt i att kolla sina barn?

Jag ska köra en extra koll på mina söner idag.

 

Jag ska banne mig inte vara en av dem som bara resonerar att "Nej, mina barn har minsann inga löss!!"

 

Varför inte köra en megakoll i skolan?

Ett antal frivilliga hjälpföräldrar kommer ner till skolan och hjälper skolsköterskan att kamma igenom ungarna efter löss??

Men jag antar att det skulle tas väldigt negativt. Att folk skulle känna sig utpekade kanske?

Men det är ju bara för att få bukt med lössen!!

 

Vi får väl bada ALLA ungarna med sabadillättika!!!! Heja Madicken!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0