Beteendefunderingar och uppfattningar..

Dagens ämne.
Hur beter vi oss när vi kommer in i en grupp med människor?
Låt oss säga att du kommer till ett ställe där det befinner sig ett gäng med människor.
Du är ganska ny för den här gruppen.

Kliver du då rakt fram till var och en , eller riktar du dig till hela gruppen?

Det beror nog på vad syftet är, eller?

Men hur beter du dig generellt?

Det finns ju de som liksom kliver rakt in i gruppen och ses och hörs.
Det finns dem som kliver in tyst och bara finns. Tysta.
Det finns dem som kliver in i en grupp, känner av stämningen och sedan tar sig framåt.

Finns det fler sorters människor?
Det gör det säkert.


Men vad är rätt?
Vad är fel?

Jag kliver in i en grupp.
Känner av stämningen.
Sen kan jag börja framföra om jag har något att framföra.

Jag har talets gåva och det ska man utnyttja.
Använda sig av som ett verktyg.
Men jag vet även när jag ska vara tyst.

Jag vet när det lämpar sig att gå på framåt.
Jag vet när jag ska backa tillbaka.

Jag brukar snabbt märka av om en person inte riktigt hänger med på mitt resonemang.


Har ni tänkt på, hur ofta små missförstånd kan leda till stora konflikter?


Men vi backar tillbaka bandet lite.
Till detta med att komma in i en grupp.

Till detta med att framföra sina åsikter.

Alla har rätt till sina åsikter.
Det är en av grundlagarna i Sverige.
Åsiktsfrihet.

Självklart.

MEN!!

Man måste ju också tänka på att det gäller inte bara mig!
Det gäller ju alla runt omkring mig!!

När ni ger er in i en diskussion, låter ni då de andra komma till tals?
Jag tycker att det är viktigt att alla får komma till tals i alla situationer.
Jag kan bli galen på folks i ,mitt tycke, konstiga och vridna åsikter, men det är i alla fall viktigt att de får uttrycka sina åsikter!

Vi går vidare om detta med att komma till tals.
I diskussionen, låter du då personen du argumenterar med tala till punkt?


Det är viktigt.
Låt personen tala klart innan du slänger dina åsikter i ansiktet på vederbörande.
ARGUMENTATIONSTEKNIK.
Spännande ord.

Låt det inte bara vara ett fint ord!
Åtta tips om argumentationsteknik för dig som alltid vill vinna varje förhandling

1. Säg inte att den andra personen har fel eftersom det är samma som att stänga igen kommunikationen. Ditt jobb är istället att mer försiktigt visa att du inte håller med genom att visa att din åsikt skiljer sig från deras.

2. Erkänn dina misstag. Om du inser att du har fel, säg det direkt. Folk kommer att ta dig mer på allvar och om du erkänner ett fel så får dina andra argument större kraft.

3. Var trevlig. Om du börjar argumentera på ett trevligt sätt så kommer den andra personen inte att sätta upp försvarsmurar lika högt som om du är otrevlig.

4. Få din "motståndare" att säga ordet ja. Målet är att den andra personen ska sluta betrakta dig som en motståndare. Genom att hålla med dig så blir din "motståndare" mer mottaglig för att ni ska kunna komma överens.

5. Låt dem prata. Koncentrera dig själv på att lyssna. Människor älskar att tala och de älskar att höra sig själv prata.

6. Försök att göra din idé till deras idé. Här handlar det om att manipulera dig fram till att få din motståndare att känna att dina idéer egentligen är hans/hennes egna. Du gör det genom att säga till exempel: Bra idé. Så du menar att det är bättre att vi tar den gula. Ja, det låter smart (Detta när din motståndare pratat om två möjliga alternativ där det gula är ditt favoritalternativ).

7. Försök att se saken från din "motståndares" synvinkel. Det kanske finns något där som han/hon inte säger och som är lätt för dig att tillfredsställa men som inte handlar om huvudsaken.

8. Var förberedd. Visa med siffror och bakgrundsfakta varför din idé är den bästa. Visa att det finns andra, som är smartare än du är som kommit fram till den lösning du vill ha.









Mycket spännande faktiskt.
Jag träffar mycket olika människor i mitt liv.

Jag säger inte att jag är någon expert på detta, men jag finner det synnerligen intressant!!

Särkskilt när det kommer till mitt arbete.
Med mina kollegor.
Inte nödvändigtvis de som jag arbetar närmast med, men över lag.

Detta funderar jag vidare på medans jag tar itu med min stryktvätt.


Ha en trevlig onsdag!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0