Fredag den 13:e.

Vad innebär det för Dig?

Otursdag?
Turdag?
Det finns ju en del människor som faktiskt är genuint RÄDDA för denna dag som inträffar 1-3 ggr/år.
En fobi för fredagen den 13 specifikt, kallas "paraskavedekatriafobi" eller "paraskevidekatriafobi".

Är Ni skrockfulla??

Följande information hittade jag på Räddningsverkets hemsida:

"Fredagen den 13:e anses av många vara en riktig otursdag. Talet 13 ses i sig vara otursdrabbat, likaså fredagen. Både veckodagen och talet är förknippat med gammal folktro. Misstron och oviljan mot både fredag och talet 13 är mycket gamla, men dessa sammankopplades inte förrän vid mitten av 1800-talet. Om fredagen den 13:e sammanfaller med fullmåne anses det av många vara en riktig lyckodag, av andra en rejäl olycksdag.

Har sjkvården mer att göra fredag den 13:e?

Inträffar det då fler olyckor under de fredagar som infaller den 13:e i månaden än under andra veckodagar? Nej, inte om vi får tro på statistiken över sjukhusvårdade till följd av skador. Socialstyrelsens register över alla som skrivits in och vårdats på sjukhus till följd av olycksfall ger ett medelvärde på 489 patienter per dygn under 2006. Under 2006 hade vi två fredagar som inföll den 13:e i månaden, den 13 januari och den 13 oktober. Dessa fredagar las 468 respektive 479 personer in för vård efter skador. Således något under medelvärdet för året."




Intressant det där!!

Jag ska nog leta lite mer efter information om fredag den 13:e!!

Men jag låter mig inte nedslås av detta att det är fredag den 13:e, utan jag tar det som en turdag faktiskt!!
Tänker t o m köpa mig ett par trisslotter!!

Jag önskar Er en trevlig och angenäm fredag!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0