Välja, val, valt??

Hur kommer det sig att vi gör olika val?
Vad styr oss dit?

Medvetet?
Omedvetet?

Lite både och skulle jag vilja säga.

Jag gör för det mesta medvetna val.
Men ibland väljer vi omedvetet.
Faktiskt!!

Spännande det där.
Men så har vi detta som jag skrivit om i tidigare inlägg:
Aktiva och passiva val.

Hur väljer vi våra vänner t ex?

Vi väljer våra vänner utefter vad vi just då behöver.
Det är ju inte alltid som vänskapen består, eller hur?

Då kan man ju börja undra;
Hur kommer det sig att den personen fanns i mitt liv bara under en kort period?
Jo, för att just då hade den personen något som Du just Då behövde i ditt liv.

Ibland "försvinner" folk ur ens liv för att sedan liksom komma tillbaka till ens liv.


Men vad är det som styr då?

Då blir det ju ett ganska omedvetet passivt val.

Just nu har jag fått göra ett aktivt val.
Ett val att stå tillbaka med något som har en oerhört stor betydelse i mitt liv.
Men just nu har jag inget val.

Men jag kan ju sedan välja att komma tillbaka!

Varje dag är fylld av olika val.
Vad ska jag ta på mig för kläder?

Vad ska jag äta till frukost?

De där normala valen som varje människa måste göra. Varje dag.

Ibland måste man ta obehagliga beslut.
Beslut som inte bara rör en själv.

Nu tar jag ett beslut.
Men hur gör jag då?


Vi hamnar i olika situationer.
Olika sätt att ta våra beslut.

Vi kan välja att ta ett moget, övervägt beslut. Ett vuxet beslut.
Eller ta ett omoget, impulsivt beslut som liknar en revolt. En tonårsrevolt.


Man ska sträva efter det vuxna beslutet.
Genomtänkt.

Det är ju det optimala.

Det omogna, revolt-beslutet kan ofta ske i vredesmod eller i upprört tillstånd. Då blir det ofta inte så bra.


Därför ska man sträva efter att ta besluten på ett vuxet, genomtänkt sätt.

Ta beslutet och genomför det..

Jag ska göra det. Nu.



Mitt senaste beslut är att jag nu ska sätta på en balja kaffe.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0