Artikel i Jönköpingsposten...

var det igår.
Angående badplatsen i Bunn som inte finns.
Fast finns ändå men utan bryggor och omklädningshytter.
Och inga bajamajor.
Ingen soptunna.


Enligt artikeln så var det hemska markägaren som sagt upp arrendeavtalet med kommunen, vilket markägaren är i sin fulla rätt att göra.
Jo, det stämmer!
Markägaren har sagt upp arrendeavtalet med kommunen.

Men varför gjorde de det?

Men se det framgår inte av artikeln i Jönköpingsposten.
"Markägaren har sökts för kommentar".
Ehhhh...
Ok...

Markägaren har haft möten med ansvariga på kommunen.
Ville ha ett samarbete. För att kunna få möjlighet att stänga av badplatsen vid kräftfisketetc.
Markägaren har fått sina kräftburar vittjade, fått emotta hot.
Det har vandaliserats omklädningshytter, bänkar, buskörts med mopeder och bilar på sena kvällar och nätter...

Det har inte varit så lätt för markägaren i detta ärende kan jag säga!!
Jag förstår att de reagerar.
Att de ledsnat och inte har lust att ställa upp på detta längre.

Enligt artikeln i Jönköpingsposten så är folk besvikna över att de inte kan åka och bada i Bunn som de alltid har gjort.
Och det förstår jag till fullo.
Det har ju funnits en badplats där i väldigt många år.


Men jag anser att man ska sända en liten tanke.
Fundera lite över hur man skulle kunna göra istället.

Enligt Johan Eriksson på kommunen så har kommunen sett över och funderat över ett annat alternativ till denna badplats?
Undrar hur de tänkte då?

Men jag tycker inte att man ska hacka på markägaren i det här läget.
Kommunen ska faktiskt ha sig en REJÄL känga då de i mina ögon INTE gjort tillräckligt i detta specifika ärende.

Jag har själv haft mailkontakt med kommunen i detta ärende.
Ville ha reda på exakta kostnader för drivandet av Bunns badplats då kommunen har påstått att det kostar 60 000 kr/år att driva badplatsen i Bunn..

Först påstår vederbörande som jag mailade med att arrendet av marken kostade 12 000 kr/år..
Det gjorde det INTE!! Knappt 4000 kr/år är vad markägaren fick av kommunen.

Jo sen var det ju sand och grus.
Jo, det kom ett lass för ungefär 6-7 år sedan.

Måste varit förbaskat dyr sand!!

Iläggning och upptagning av bryggor.
Jo, att det kostar, det kan man ju räkna ut med halva arslet!

Dykarklubben i Jönköping har i samband med bryggiläggningen dykt och kollat botten där bryggorna ska ligga.
För detta har dykarklubben fått runt en 1000-lapp/badplats i kommunen som de kollar.
Det känns ju som en ganska rimlig summa. Det kostar ju med syrgastuberna osv.

Underhåll av badplatsen verkade vara en stor post i utgiftslistan.
Lite märkligt ser jag det....
Bunns byalag har i ett antal år skött gräsklippning, skräp, städa toaletterna, kolla omklädningshytterna osv.
Byalaget har fått en årlig ersättning för detta för bensin till gräsklippare etc.

Lagning av hytterna har inte heller kiunnat vara en stor utgiftspost...


rutschbanor, gungbräda och sådana saker har tagits bort pga säkerhetsskäl.
Rutschkanan t ex var INTE godkänd, varöfr den till slut togs bort.

Gungbrädan gick av.
Det fanns en karusell för många år sedan.
Men den åkte bort pga säkerhetsskäl.

Men dessa saker känns ok i alla fall.
Det var ju ämnat som en badplats.
Sandlådan lagades.
Gick sönder.

Ett litet lekhus stod där i många år.
Nu satt ju ungarna oftast ovanpå huset, men det var ju roligt för dem!

Grillplatsen var ett ställe som uppskattades av många.
Särskilt av dessa vandaler som slog sönder hytterna och eldade.
Bänkarna kastades i vattnet.
Skräp kastades på badplatsen och I KOHAGEN i jämte!

Varför orkar man inte ta med sig skräpet som man tar med sig dit?


I mitt tycke hade detta med badplatsen kunnat lösas på ett annat sätt, men jag var inte med och förde diskussionen med markägaren.


Jag kan bara som en vanlig enkel människa titta på och bli besviken för att den badplats som jag badat vid under hela mitt liv, inte längre finns kvar som den tidigare gjort.

Men OM den nu hade fått vara kvar.
Låt säga att Byalaget hade fått ta över driften av badplatsen helt och hållet.

VEM hade då tagit ansvar för skötseln av badplatsen?
Jag tror att man hade kunnat lösa det med någon form av frivilligschema.

Vi är många i byn som har/haft denna badplats som enda badmöjlighet i den här sjön.

De flesta i byn har egna små bryggor och stränder och skiter ju fullständigt i om just denna badplats finns kvar.
Alla utomsocknes som "protesterat". Hur då?
Det satt en lapp på anslagstavlan nere vid badplatsen förra året.
Det är ju bra i och för sig, men inte tillräckligt.

Alla utomsocknes var ju från början en anledning till att markägaren inte ville ha badplatsen .
Men , självklart är även dessa välkomna i min mening!

Jag får väl hoppas på att kommunen finner en lösning med en annan badplats.

Enligt allemansrätten har man rätt att gå och bada vart man vill.
Så fritt fram att gå till vilken strand som helst för att ta sig ett dopp och ligga och sola!

Men det är inte samma sak..
Vet ni vad?
Jag har en dröm.
Tänk om byalaget hade fått köpa loss den marken .
Och bygga ett byahus där.
Driva en litenkiosk sommartid?
Även sälja lite fika vintertid.
Skridskoåkning på vintern..
Badning på sommaren.
En gungställning.
Det ni, kära läsare, det hade varit trevligt.


Men vad gör vi idag?
Vi går ner till badplatsen i Bunn. Aktar oss boga för elstängslet och plaskar runt och låter vattnet svalka oss.

Jag är ingen talesperson för badplatsen.
Jag har skrivit detta inlägg bara för min egen mening.

Detta är INGET som hela styrelsen i byalaget står bakom då jag skrivit detta i enlighet med min person.
Jag är bara en vanlig Bunnbo med en önskan om en badplats dit jag kan gå med mina barn!

Jag önskar er alla en trevlig sommar!!!!

Kommentarer
Postat av: ia torarp

ett bra inlägg!!!! självklart ska det finnas en badplats i Bunn!!!!!

Trodde att mamma skämtade när hon sa att den inte fanns kvar, men det var ju sant:(

Så tråkigt, nu blir det för alla att "åka" iväg för badning.

2010-07-05 @ 18:29:47
Postat av: Mie

Japp. Det är synnerligen tråkigt.

Visst kan man fortfarande bada där, men utan bryggor..

2010-07-06 @ 13:20:18
URL: http://miehellberg.blogg.se/
Postat av: Åse

Röks Svanshals byalag sköte Lora badet hos oss. Funkar alldeles utmärkt. Tror de får ca 10 000 kr/ år och då sköter de allt.

Lite jobb är det men vi sätter upp ett gräsklippnings schema och kör upp latriner mm till vägen för tömning. Ngt sandlass beställs varje år (tippas oftast på parkeringen av någon outgrundlig anledning, där gör det ju stor nytta skratt)...

tråkigt. risken är väl att markägaren tröttnat...

2010-07-06 @ 15:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0