Sinnesro?

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total

att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta

om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.

Och låt mig aldrig tvivla på förståndet

bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.



Vad innebär detta för Dig?
Just nu skulle jag verkligen behöva sinnesro.
Att leta reda på acceptansen att jag inte kan förändra allt.
Att jag gör så gott jag kan är faktiskt oftast alldeles tillräckligt!

Jag gör det jag kan med de medel jag har.

Vem dömer mig?

Jag.

Och jag.

Det är jag som sätter ribban.
Det är jag som tycker att jag inte gör tillräckligt.
Att andra tycker att jag inte gör tillräckligt.

Det är jag som skapar detta hjärnspöke.

Jag vet att jag kan.


Jag vet att jag gör så gott jag kan.

Det borde räcka.

Egentligen.

Men vad är det som gör att jag tror att jag misslyckas?

Vad tänder denna låga av missunnsamhet mot mig själv?

Jag och bara jag bestämmer hur andra ska se på mig.

Öppna dina sinnen.

Öppna ditt hjärta.

Ge världen ett leende så kommer världen att le mot dig!


Visa din tacksamhet för det du har istället för att hela tiden sträva efter att bli något som du tror att andra vill att du ska vara.


Du sätter ribban i ditt liv.





Kommentarer
Postat av: Åse

Jaa du, och det är du som sitter inne med svaren! Jag älskar verkligen abedissans bön och har läst den vid ett otal tillfällen. Speciellt första delen kan jag läsa om och om igen när det är extra jobbigt. Men jag tycker du redan har insikten så gå framför allt på din magkänsla. Våga tro att du har svaren och våga lyssna på vad som kommer till dig.

Du kan, du vet och bara du bestämmer ditt förhållningssätt till andra. KRAm på dig

2010-06-14 @ 19:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0